• Fysiosportweerden
Triggerpoints

Wat zijn triggerpoints?

Triggerpoints staan in de volksmond bekend als spierknopen. Het zijn zeer lokale verkrampingen in spieren waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek ontstaat. Van buitenaf zijn deze spierknopen voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes. Wanneer je er flinke druk op geeft, kan dit een uitstralende pijn opwekken in een ander deel van het lichaam.

Hoe ontstaan triggerpoints precies?

Een spier is opgebouwd uit afzonderlijke spiervezels. In de normale russtand is een spiervezel noch uitgerekt, noch samengetrokken. Wanneer een overbelaste spier door een microscoop wordt bekeken, blijkt dat een aantal spiervezels op een bepaald punt meer zijn samengetrokken dan in het omringende gebied. Hierdoor ontstaat een lokale verdikking en slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen en vervolgens samenkleven. Dit zijn triggerpoints. Triggerpoints houden het overige deel van de spiervezel op grote spanning. Dit veroorzaakt het stijve gevoel in een spier.

Het uitstralingsgebied

Elke triggerpoint heeft een specifiek pijnuitstralingsgebied dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. Een triggerpoint in de kleine bilspier, veroorzaakt een pijn die uitstraalt tot in de enkel. En veel spanning in de monnikskapspier, kan leiden tot hoofdpijn. Ook kan het voorkomen dat uw therapeut een spier bij uw schouderblad behandelt, terwijl u dit in de uw arm voelt.

Wat zijn de oorzaken van triggerpoints?

Triggerpoints ontstaan daar waar het zenuwstelsel informatie op de spier overbrengt. Samengevat zijn dit de oorzaken:

Overbelasting van spieren door:

- het herhaaldelijk uitvoeren van een zelfde beweging.

- het langdurig statisch aanspannen (bijv het zitten met opgetrokken schouders).

- kortdurende zware inspanning (zwaar tillen, sporten, in de tuin werken).

- verkeerde houding.

- slechte voeding.

- stress.

- lichamelijke kenmerken (beenlengteverschil, bekkenscheefstand, platvoeten, zwakke spieren, hypermobiele gewrichten).

Plotselinge schokken, valpartijen, botsingen en operaties.

Injectie in een spier.

Wat zijn de gevolgen van triggerpoints?

Dat triggerpoints ten grondslag kunnen liggen aan een zo groot aantal aandoeningen, is als volgt te verklaren: Een triggerpoint in een spier houdt de gehele spier op spanning. Dit leidt tot een pijnlijke stijfheid en klachten als: stijfheid van nek en schouders, rugpijn, spierkramp, etc. Door hoge spanning in de spier oefent de aanhechting van de spier (pees) meer trekkracht uit op het bot wat kan leiden tot aanhechtingsproblemen. Bekend zijn de tenniselleboog, een peesontsteking aan de schouder en achillespeesklachten. De hoge spanning in een spier die in stand wordt gehouden door aanwezige triggerpoints, kan tevens leiden tot inklemming van andere delen zoals bloedvaten en zenuwen. Hiervan is sprake bij bijvoorbeeld ischias.

Tenslotte kunnen triggerpoints vanwege hun afgeleide pijn de oorzaak zijn van hoofdpijn of brandende pijn aan de armen en benen of hoofd en romp.

De fysiotherapeut bepaalt aan de hand van het onderzoek of behandeling van mogelijke triggerpoints zinvol is.

Wilt u meer lezen over triggerpoints, kijk dan op www.triggerpointtherapie.com

benfmedia